|
HEXAGRAM
64 De meester zegt:
Dit teken wordt in de kunst als eeuwigheid gebruikt. De horizontale lijn
is de aardse leylijn, de verticale is de wereld-as. Dat zijn de basislijnen. En
die Andreas-lijnen is het pogen van het menselijk denken . . dat wil tot begrip
komen door in paradoxen te denken. De linkerhelft is omgekeerd evenredig aan de
rechterhelft om zo het niets te ereëeren. Dat niets moet er zijn om
het rationele zijn - gesymboliseerd in water en graan - om dat teniet te doen.
Om de weg naar de hemel geheel vrij te maken want zelfs de vloeibare chaos van
de kern van de wereld, die dus in alle eeuwigheden . . zelfs die is
vergankelijk. Dat die leylijn, dat de mens
daar een kelk van heeft gemaakt, dat is omdat ze denken dat de gedachten van de
eeuwigheid vanuit de hemel komen. Maar de gedachten van de eeuwigheid komen uit
de kruising van de leylijnen en de wereldas, gesymboliseerd in het kruis wat
zovele mensen dragen om aan te geven dat ze denkenden zijn in de richting van
het menselijke hemelse bereiken. HEXAGRAM
64 4-5-99
De meester zegt: Waar het zoete water stroomt in beken en rivieren, daar
is groei. Daar is het nooit volbracht want wat sterft vormt weer voedsel voor
nieuwe groei. Als het zoete water dat dus yin is uiteindelijk in de zee stroomt
en tot zout water wordt, dan pas is het volbracht, want dat is yang.
Omdat het water om het hele heelal heen is en de groei naast het zoete
water toch de tijdelijkheid van het leefbare bestaan op de planeet in zich
heeft, moet men het water volgen naar de zee, omdat men zelf ook 80% water in
zich heeft, wat wil zeggen 80% dood waar het leven met zijn 20% een uitputtende
strijd tegen levert, en des te meer oergeest men in zich heeft, des te meer men
het water begrijpt, des te sterker is de zelfgenezingskracht van de 20% leven in
je.
Men moet dus met de dood leven om het leven in stand te houden. En dit is
de eenvoudige wet der jungle.
De mens is met het leven gaan leven en geeft daardoor de dood steeds meer
kans als een dier in de jungle dat zich veilig voelt maar de wet is altijd
attent zijn. |
© LiSe Heyboer 1999-2008 HOME |