|
HEXAGRAM
63 De meester zegt: Het hele proces van het karakter blijft wel bestaan maar het is in hem
bewustzijn geworden en dat bewustzijn is leven. De Sherpa's in hun zware tochten de Himalaya's op als dragers kauwen de
gerst rauw en doden hem niet eerst maar kauwen hem rauw de hele dag door en zijn
zo één daarmee met de kiemkracht en de levenskracht van het graan dat ze
verder geen enkel voedsel behoeven. Graan is 17 uur na het breken van de korrel nog in volle levenskracht. Deze
tijd moet de mens benutten om spiritueel te leven. Het kauwen van het graan moet
minsterns 40 x gebeuren omdat het meeste Qi reeds in de mond wordt opgenomen. De mens is op deze manier het dichtst bij de oerbron van leven en het verst
verwijderd van de schuld aan het leven. Schuld verzwakt en daarom zijn deze
dragers de sterkst denkbare mensen. De oversteek van de rivier is de tegenovergestelde
oversteek van de Styx. Men steekt over naar het leven toe. De veerman van de boot van de Styx is het proces dat in dit karakter
plaatsvindt, alleen in de mythologie brengt hij de doden naar het rijk der
doden. Maar het is eigenlijk dat hij de levenden naar het rijk der levenden
brengt. Alleen hiertoe moet men als de Yi Jing kunnen denken. De mythologie
heeft dit in het menselijk denken vertaald. Daarom is de Yi Jing nu verrezen om
de bestaande symbolen van het werkelijke geloof te voorzien. Een scherpe menselijke intelligentie had al begrepen dat de voerman de
levenden naar de andere levenden bracht, omdat het gaat om de zin in het leven.
En alleen dit heeft zin. Daarom was er in de mensen altijd al het begrip dat de
Styx in het onsterfelijke liep. Het graan en de oversteekplaats symboliseren zelf reeds de
eeuwigheid van het leven. Het bovenste karakter is een sublimatie van de
kiemkracht van het graan dat duizenden jaren kan overleven in de ongebroken
korrel. Een sublimatie van dit tot gift aan de menselijke geest. Dat het de eeuwigheid van de Qi-kracht is die in de
graankorrel duizenden jaren aanwezig is, vanuit Egypte zelfs aanwezig blijft, en
dat het die eeuwigheid is die de oversteek maakt. De oversteek is het begin dat
de mens die zelfde eeuwigheid in zich wil halen en dat is het begin van het
rechtsonder begin van het karakter tot aan het rechts boven. Waarin dit proces
dus voleindigd is, en waar de mens dus diezelfde kracht in zijn geest heeft en
daardoor deel van de eeuwigheid. En daardoor los van de wereld als totale
bevrijding. |
© LiSe Heyboer 1999-2008 HOME |