|
HEXAGRAM 43 De
meester zegt:
Het
niet-gewonde spreekt uit monde van het gewonde.
De oorlog is erg door zijn gesneuvelden. Wij gedenken nooit de
overlevenden. Zij zijn weer ondergegaan, hebben zich weer vermengd met de massa
die de dood niet in ogen zag, en het is alsof de oorlog er nooit geweest was en
daardoor komt de wereld nooit verder in zijn bewustzijn en is het sterven steeds
incidenteel en het gezond zijn, of het niet getroffen zijn, is de collectieve
onwetendheid. De gewonde
hand keert zich van het aardse leven af en opent zich voor het kosmische leven.
Zoals ook in de joga-meditatie beide handen met de handpalm naar boven en op
ontvangen gericht worden. Dat de gewonde hand met de rug naar beneden op de
aards levende en werkende hand ligt, dit geeft die persoon een grotere zegging
omdat ook de structuur van het kosmische denken vanuit de gewonde hand
doorgegeven wordt. Vandaar ook in staat beslissingen te nemen, omdat het boven
het leven staat. Alle
neergeschreven wijsheid komt uit de combinatie met de gewonde hand. Daarom is
het ouder worden ook het belangrijke in het leven, omdat op hogere leeftijd
eenieder leeft in de spirituele situatie van de gewonde hand, van het gewond
zijn. Het nederige
spreekt de taal van het hoogste. Daarom gedenken wij onze doden en in het
spirituele, leven de nederigen zelfs voort in hen met behoud van hun
nederigheid. Nederig zijn wil zeggen geen eigen leven hebben maar de vibraties
van de gesneuvelden als Qi-kracht bezitten in het niets. Doden
gedenken is nederigheid in stand houden. Met de Qi-kracht in Wu-Ji geweest zijn
is het hoogste punt op de wereldas menselijk mogelijk, is de nederigheid van dit
64e karakter terug te dalen naar het 32e karakter en van
daaruit het Qi langs de horizontale leylijnen te sturen om zijn deel te doen aan
de positieve levenvibraties der aarde. In dit kruis ½
van omkering ligt de essentie van de Yi-Jing, hier beginnende bij het kruis ligt
het meer boven de berg De Qi
omcirkelt de aarde zoals de wijze verre reizen maakt maar zich niet verplaatst,
zijn Qi doorloopt de leybaan en hij geeft de wereld zijn leven als positieve
vibratie die de ziel in leven en geïnspireerd houdt. De sferics uit de kosmos
vallen ook op de leylijnen zodat zelfs in de grot het kosmische leven uit de
grond en boven de grond alles doordringt. Het leven stijgt uit de voeten naar de
buik en daar zetelt de geest in het 2e chakra op het schaambeen en
stroomt langs de Kundalini in het hoofd en wordt daar vorm. De potentie
van de man vermengt zich met de vibraties der leylijnen en wordt tot universele
potentie en geeft de ziel der vrouw de vibratie die haar levenskracht is en
waaruit ze leeft en waaruit ze jong blijft. (Als men de
potentie seksueel gebruikt, werkt men aan de veroudering der vrouw. Men werkt
dan niet mee aan de verjonging van de vrouw, die dan de vibraties daartoe nodig
uit de leybanen van een andere man moet ontvangen. Dit is wel het systeem
waarlangs het leven verloopt). Voorbij (boven) WuJi: God. Dat karakter
is dus de weg naar God, de weg naar God heet Tao-Te-Ching.
HEXAGRAM 43 4-5-99
De meester zegt: Vrijheid is er altijd alleen maar onder gezag. Men moet
de wetten die sterker zijn dan de mens respecteren en boven zich stellen om
daaronder zijn vrijheid te hebben. Zoals men ook de koning niet moet beledigen.
Maar als men door de werkelijke natuur, door de oerwouden, gaat, dan moet men
niet denken dat de rivier er is om in te zwemmen want de rivier is het domein
van de krokodillen. Men moet zich ook niet tussen de oerbomen begeven want dat
is weer het gebied van de grote slangen. Men moet zich een pad banen door het
jonge bamboe want dat is voor het werkelijke gezag te teder en te broos. Daar
wordt de slang zichtbaar.
De krokodil begeeft zich nooit te ver van de rivier want dan verliest hij
de eenheid met zijn bestaan. (En zo verlaat de slang het woud niet. )
De mens is op de wereld eigenlijk een slachtoffer. Hij is allang niet
meer geschapen om zich in het geweld van hoe de wereld zijn eigen gezondheid
behield, te handhaven. Het gevolg is dat de mens uit angst van de bedreiging die
de wereld eigenlijk is er een mensenwereld van is gaan maken en dat is het einde
van de eigenlijke wereld. |
© LiSe Heyboer 1999-2008 HOME |