2 ogen.
offermat
 

HEXAGRAM 38

  De meester zegt: De mens die zich richt naar het eeuwige wordt hard. Hij tracht het Andreas-kruis te kantelen tot staand kruis, en verliest zijn mens-zijn. Voor anderen moet hij zich verzachten. De zachte handen nemen de scherpte van zijn individualiteit weg, waar hij anderen mee zou kunnen verwonden.

         Uitstekende punten zijn volgens de Chinese leer van de Feng Shui schadelijk voor de doorstroming van de Qi-krachten die het leven brengen en ze veroorzaken Sha-Qi. In de huizen worden deze uitsteeksels verzacht met ronde vormen, die de scherpte verzachten.

Het Andreaskruis is het zoeken van de mens. In de Runen het teken van het samengaan en het huwelijk en het kruis is dus des mensen eigen. Het is ook het individuele karma. Het staande kruis gevormd door de wereldas en de leylijnen is de cosmos eigen en de verlossing van de mens omdat het de mens ontdoet van zijn erfelijkheid of van zijn karma.

         Het staande kruis weert de menselijke gedachten af en doet ze teniet. Het is het Qi in zijn universele vorm en wie gelooft in de onmenselijke regels van het universum door het staande kruis vertegenwoordigd behoeft geen bescherming van zijn Qi-krachten.

         Hij offert zichzelf zodat hij de anderen niet pijn doet, maar hen kan leren en leiden op zijn weg naar het universele karma.

 

HEXAGRAM 38

19-3-99

Er zijn vier absolute levensmogelijkheden zoals er ook 4 absolute kompasstreken zijn. Alleen in het kompas zijn ze magnetisch geordend, Noord is altijd Noord

Deze 4 levensmogelijkheden staan in een ander kruis, in het Andreaskruis. Dit is een wet waarin de geest de materie ontstijgt.

In het karakter willen alle 4 de handen ontvangen en brengen deze kracht tezamen in de kruising van het midden (het centrum).

Terwijl wij nu in het Westen het yin en yang leven als materie was dit in China waar het yin en yang vandaan komt, de ordening van het leven vanuit de geest. Om het yin en yang niet gebonden te houden aan de materie (waar het zijn van de geest gescheiden waarde kreeg van oorzaak en gevolg, waarop de latere culturen gebaseerd waren zoals in de Christelijke cultuur schuld en boete de basis waren en de geest als zich daar boven staande manifesteerde als het ontvangen van de biecht) ontstond er een drie-eenheid als cultuur en het raadsel van hoe wordt de 4e windstreek aangevuld.

Zo werd in Oosterse landen de materie gescheiden van de geest. De materie bleef een 2-eenheid van schuld en boete door de mens zelf uitgevoerd. Door het Mohammedaanse dat 600 jaar na Christus ontstond was de kern de man en hij mocht vier vrouwen hebben mits hij de capaciteit had ze alle 4 gelijke liefde te geven. Hierdoor ontstond er tussen leven en kosmos een eenheid waarin het materiele en de geest tezamen het universele leven waren. In wezen is deze structuur onkwetsbaar en tevens is er weinig verschil tussen het leven en de dood omdat beiden in de regels van het universum in betekenis een eenheid zijn. Daardoor ontstonden er angstloze culturen.

Het is het manlijke gedeelte van het materiele leven op aarde, dus het yang, en de niet tot 4-eenheid gekomen culturen blijft het vrouwelijke gedeelte van het materiele leven op aarde, het yin gedeelte. Dit yin en yang heeft de aarde in evenwicht gehouden. Het angstloze van het yang en de angst van het yin, zij kunnen niet buiten elkaar bestaan zoals ook in het lichaam dat te yang geworden is het yin het van de dood redt zo wordt ook het lichaam dat te yin geworden is door het yang gered.

In de wereld is zowel het yin als het yang bewapend en de hogere vorm van politiek is te bepalen wanneer ingegrepen moet worden om weer tot het juiste yin -yang evenwicht dat op de wereld vrede heet te komen en dit stabiel te maken.

  Als je niet door God geraakt bent, dan leef je niet en het yin is door God geraakt en het yang is door God geraakt, alleen in de materie wordt het anders beleefd en de 4-eenheid overstroomt op het moment de 3-eenheid. De 3-eenheid keert zich om te overleven in en haalt de Chinese levensvorm van meditatie er bij. Omdat het rationele denken het biechten heeft weggenomen moet men in zichzelf een hoger zelf plus een heilige geest creëren om zichzelf te kunnen verlossen. De I Ching is het boek dat deze weg naar die hogere geest aangeeft en de verlossing in spiritueel denken teweeg kan brengen.

  Omdat 3 een God van vergeving is en 4 een God van vergelding zoals de kosmische wetten ook zijn hebben ze nu in deze tijd van 1998 de mensenrechten gemaakt die voor beiden gelden als er boven staand als leefbaarheid in vrede. Daartoe zijn de mensenrechten bepaald, waar een mens in zijn spirituele leven niets aan heeft. Het materiele leven heeft een zelfstandig bestaan buiten yin en yang om. Of een 4-eenheid (universeel leven, liefde)of een 1-­eenheid (individuele liefde). De 1-eenheid werkt met keuzen en doorlopende mislukkingen en een 4-eenheid leeft zonder keuze en in een veel grotere stabiliteit.

  Ontstaat al het denken. Handjes grijpen alles uit vier windstreken van kosmos en uiteindelijk ontstaat daaruit het staande kruis. Dat hele proces is ook de I Ching. Tussen die twee kruisen speelt de I Ching zich af.

Het is de uitbeelding van het leven. Het is het kantelen van het wiel. En steeds komt het in de juiste stand en dan is het universeel en dan gaat het toch weer door en dat is de macht van het lichamelijke en zo krijg je het

Van universele stand in Chakra-stand en weer ...

Maar steeds is er in de Chakra een overheersende en het leven is die overheersende chakra-stand zelf terug te brengen in universele stand

Het spirituele in het leven is te onderkennen in welke chakra-stand het staat en vandaar uit zelf door te brengen naar volgende universele stand dat is mediteren en dan heb je ook de wenteling van het rad in eigen hand. Die vier handen zijn de kosmos aan het ontvangen om die meridiaanbeweging op hoger niveau te brengen en te activeren.  

  HEXAGRAM 38

27-3-99

         De meester zegt: Het zijn vier handjes die misgrijpen ten opzichte van het universele en daardoor zijn ze het leven. Er is wel steeds een gevoel van het universele kruis maar het is niet tot bewustzijn en waar het tot bewustzijn komt daar houdt het leven op en ook de aantrekkelijkheden van het leven, daar begint het spirituele leven en het aantrekkelijkheden van het eeuwige.

         Wat er nog aan leven over blijft als werkelijke waarde dat is het dagelijkse offeren. Het offeren de hele dag, daar waar je voelt dat je aan het offeren bent in je leven daar voel je nog dat je leeft in contact met het universele. Al het andere van het leven is afgestorven is verdwenen in illusies en onbelangrijkheden van tijdsbeelden. Met het offeren ga je terug naar het universele kruis en daar sta je buiten de tijdsbeelden en sta je in het eeuwige en in de wetten van het universum die naar het Goddelijke voeren en waar je werkelijke levengevoel is dat je genade hebt gekregen.

 

HEXAGRAM 38

28-3-99

         De meester zegt: Steeds als het Andreaskruis het staande kruis wordt, dan wordt het tijdelijke het eeuwige en dan is er een reïncarnatie.

         Het is de wereldas en de leylijnen.

         In het Andreaskruis leven en dan weten dat het Gods-kruis de genade is. In het Godskruis daar wordt het wereldkarma uitgeleden, en in het Andreaskruis daar leef je met je eigen karma. Dat eigen karma moet zich bevrijden in het Godskarma, zoals de leider Christus zei toen hij onder de mensen was, dus in het Andreaskruis was: “Ik heb de schuld van de mensen op mij genomen” Dat komt omdat hij het wereldkarma droeg.

         Daarom is er in de mens de behoefte het Andreaskruis te doen kantelen tot het samenvalt met het Godskruis. En dat geeft de zin aan zijn leven.

         Steeds op weg zijn naar de genade wetend dat de genade de bevrijding is doet men veel bidden en bidden is ook al is men er nog niet, zichzelf suggereren dat men er is en zo voor zichzelf een psychogeen leven creëren.

         Elke keer als het Andreaskruis samenvalt met het Godskruis ontstaat er een reïncarnatie. Wetenschappelijk noemen ze dit een regenererend leven. Het is ook zichtbaar in het vlees, dat men zich verjongt. Een man van 75 kan er in zijn lichaam uit gaan zien als jong en leeftijdloos.

         Een absolute incarnatie waar alle kruissamenvallingen een zijn geworden, daar hangt de mens zelf aan het kruis en dat is zichtbaar gemaakt door Christus die al duizenden jaren is blijven voortbestaan en steeds incarnerend in de mensen en zelf alsmaar in het vaste geloofskruis aanwezig is gebleven.

         In de Tao-Te-Ching staan de woorden van Lao-Tze “Ik ben de weg, de waarheid en het leven”.  De onbevlekte ontvangenis heeft de woorden van de wijsgeer Lao-Tze in een onuitwisbare samenvatting vastgelegd waardoor het het Christelijk geloof werd, ontsproten uit de Chinese wijsheid.

         Wie niet bidt zal niet leven.

 

HEXAGRAM 38

28-3-99

         Dat kruis dat is een vorm van magnetisme van de leylijnen en van de twee aardpolen. En het Andreaskruis is eigenlijk ontstaan uit het Andreas-vuur. Als de kosmos zwaar geladen is, voor onweer, vol elektrische spanningen en zich moet ontladen, vóór dat het zich ontlaadt, dan ontstaat er op zee tussen de voor- en de achtermast een slingerende blauwwitte zwaar geladen vuurslang en dat heet het Andreasvuur. Dat is eigenlijk de middellijn van de 2 spaken, de niet getekende middellijn. Maar hij is wel in het Andreaskruis aanwezig als spaak van het godskruis.

         De leylijn is wel te leven, is een magnetisch veld dat bij het leven hoort. Maar die straal tussen die masten is veel hoger, is een kosmische. Daardoor is hij zo uit elkaar gespleten om te kunnen leven, om hem voor het leven geschikt te maken. Hier kan men uit afleiden dat alles wat leeft een kosmisch leven heeft, op een manier gerangschikt is dat alleen de mens, als hij die twee tezamen brengt (die twee van het Andreaskruis) krijgt hij Andreasvuur, daar kan je niet in leven daarom moet hij het kantelen en onderbrengen in het universele kruis waar het opgenomen wordt in de krachten waaruit dat kruis bestaat. 

 
         Aan de einden van het kruis is al het wiel aangegeven.

 

  

              Gibor of Gifu, een van de runen, wordt ook geschreven als maalkruis of Andreaskruis. Het is de G. Als symbool staat hij voor schenken, geven. Verbinding, vermeerdering, verenigen om voort te planten. De aardse, menselijke voortplantings- en scheppingskracht. In oude akten werd hij gebruikt als teken voor “gehuwd”. De vereniging met de zusterziel, met de geestelijke reisgenote. Maar hij symboliseerde ook het streven naar geestelijke en ziele-krachten. En in zijn hoogste uitwerking op het éénworden met de krachten van het al, het ingaan in God, de Unio Mystica.  

In het Grieks wordt de G (Chi) eveneens als een maalkruis geschreven. Samen met de P het teken van Pax Christi.

              Gibor bezit ook een schrijfwijze waarbij twee van de armen een haak hebben, als een onafgemaakte swastika.

              De Swastika of Fyrfos, Fylfot is in vele Oosterse landen een van de oudste en belangrijkste symbolen voor geluk. In Sumerie (nu Pakistan) werd hij al gebruikt in 3000 AD. Hij symboliseerde de zon, de hoogste god, macht, levenskracht. Ook had hij te maken met migratie, waarbij hij soms maar drie armen had. Meestal werd hij gebruikt naar rechts draaiend (bovenste arm naar rechts), maar linksom werd meestal ook als positief gezien, op een enkele uitzondering na.

              De gangbare stand was verticaal, maar hij komt ook scheefstaand voor.

 

HEXAGRAM 38

7-4-99

         Uitstekende punten zijn volgens de Chinese leer van de Feng Shui schadelijk voor de doorstroming van de Qi-krachten die het leven brengen en ze veroorzaken Sha-Qi. In de huizen worden deze uitsteeksels verzacht met plantenslingers of zelfs doekjes, wat niet scherp is. Dat ze in dit karakter in een kruis staan is om in een kleine ruimte veel Qi-schade teweeg te brengen.

         De zachte handen aan de kruiseinden willen de bewoners van het huis beschermen tegen Sha-Qi.

         De stand van het kruis is de stand van het Andreaskruis, zijn de spaken van het rad die het staande kruis willen innemen. Het Andreaskruis is het zoeken van de mens. In de Runen het teken van het samengaan en het huwelijk en het kruis is dus des mensen eigen. Het is ook het individuele karma. Het staande kruis gevormd door de wereldas en de leylijnen is de cosmos eigen en de verlossing van de mens omdat het de mens ontdoet van zijn erfelijkheid of van zijn karma.

         Het staande kruis weert de menselijke gedachten af en doet ze teniet. Het is het Qi in zijn universele vorm en wie gelooft in de onmenselijke regels van het universum door het staande kruis vertegenwoordigd behoeft ook geen bescherming van zijn Qi-krachten t.o.v. dit kruis.

         Tot voor 40 jaar terug in deze tijd van nu werd de mens afgebeeld staande voor dit kruis met een opschrift boven zich “ziehier de mens”, “ecce homo”, en deze mens was bekroond door het doornenkruis. Beide als symbolen van de zware weg die gegaan was. Dat daar de drager van de wereldschuld staat dus de drager van het collectieve karma der mensen en zonder eigen karma was, was de symbolisatie van de kracht Qi.

         40 Jaar geleden heeft het Vaticaan besloten dat er geen menselijke afbeelding meer aan het kruis mag zijn en toen ontstond gelijktijdig de ineenstorting van het Christelijke geloof. Het is het resultaat van het Westerse denken dat het bijgeloof in de afbeelding verdwijnen moest zoals ook in het Moslimgeloof geen een afbeelding van de mens toegestaan is. De kosmische wet laat nu ingaan dat het hele moslim denken over de wereld verspreid wordt doordat de Balkanstaten leeglopen over wat hier eens een Christelijke beschaving was.

           Het is de mens die roept om het staande kruis. Dit kruis kan zomaar gevormd worden uit de leylijnen en de universele regels, de wereld-as. Het is overal aanwezig waar men het oproept.

 

HEXAGRAM 38

         De meester zegt: Het is het altaar en het offer en het offer wordt gebracht door de voeten die zich niet verder bewegen dan op deze plaats want het altaar dwingt tot meditatie. Het is dus het gaan en het tegenover gestelde er van, de bezinning.

          Het altaar is ook de heilige plek. Elk huis in China heeft een plik waar de voorouders vereerd worden. Het is een plek waar niet gelopen wordt, maar waar geknield wordt. Alleen zo kan met met veel mensen, een groot gezin, in een kleine ruimte leven.

  Anton Heyboer, 1999