plant in vaas 

HEXAGRAM 22

  De meester zegt: Een rijk man schenkt geen bloemen, hij is als de bloemen, je hoeft alleen te bukken, te buigen, en je kan ze plukken. Je leeft dan. Zonder dit te hoeven doen leef je in de bekoorlijkheid want je wordt doorlopend bekoord. Deze vrijheid van te hoeven te vechten voor het materiele maakt je open voor de cosmische energieën die in je gedachten gaan vormen die een eigen werkelijkheid hebben en dat is jouw werkelijkheid. Hij maakt dus dat je jezelf kan zijn. Dit geldt in het materiele rijk zijn maar dit geldt ook in het geestelijke rijk zijn. De cowri-schelp is het oudste betaalmiddel en de bloemen zijn de oudste niet materiele giften die het bloeien van het tesamen zijn symboliseren.

Het rijk zijn van de man en het bekoord worden van de vrouw is de oudste vorm van een stabiele chemische uitwisseling tot eenwording en met het chemische wordt bedoeld dat het uit het oergebeuren komt en dat het chemisch op het gevoel en de geest aanslaat. Het is het ondenkbare van de grote liefde van het opbloeien in elkaar van het zich weer rijk voelen en van de kering dat het leven niet meer van oorsprong tot einde verloopt maar dat de gevoelens van het einde verdwijnen en dat de geest zich naar de oorsprong gericht heeft. Het is het regenereren van het menselijk bestaan. Rijke geest in bloei. Het hoogste wat yin en yang elkaar geven kunnen om in het WuJi verenigd te zijn.

In het WuJi worden alle vormen die eerst als trauma's werden meegedragen verbrand in de echte universele liefde en treedt het gevoel van zeer jong te zijn en dat het leven pas moet beginnen, in.

Anton Heyboer, 1998-99

 

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME