1e kar.: mond en mannen+werk+bamboe (= shamanen die orakel raadplegen). 2e kar.: mond en pot met inhoud en deksel

HEXAGRAM 21

  De meester zegt:  Een tweespraak van twee figuren die naar boven toe afgesloten zijn van kosmische trillingen, die dat wat hun leven geeft niet echt kunnen bereiken en dat beschouwen ze als het orakel en zijn afgesloten van de richting gevende zegging naar het hogere leven toe. Zij zitten gevangen en daar is alleen werken zoals overal buiten het paradijs als therapie om toch te bestaan (kooi van Faraday, orakel van Delphi). De kosmische sferics die zijn voor hen...

          In de kooi van Faraday ontwikkelen ze een instinct om de kosmische sferics als orakel een levensvulling te laten geven. Terwijl in het normale niet van de sferics afgesloten leven deze sferics het leven gewoon doorvloeien en men heeft er geen weet van men wordt er normaal van. Alles wat een creatieve bijdrage aan de mensheid levert leeft in niet-normaal-kunnende-worden omstandigheden. Men zou zeggen: ongezond.

          De ongezondheid kan op vele manieren bereikt worden: afgesloten van de sferics leven is wel de meeste vorm die de kluizenaar zocht b.v. in grotten. Hij blijft onder invloed van de leybanen en het vertalen van de leybanen tot kosmische sferics scheppen een bewust kruis in hem. In het normale leven de mensen in het kruis van leybanen en sferics. Christus is een goed voorbeeld van het omzetten van leybanen in sferics en zijn orakel heeft duizenden jaren geduurd.

          De medemens is n.l. in staat om je af te sluiten van de sferics. Hij heeft geen invloed op de leybanen die je omgeven. Daardoor is het geluk zo moeilijk te bereiken want zelfs met het goede voor ogen kan men de ander de sferics ontnemen.

Waar de leybanen afgesloten van de kosmische sferics en intuitief een formule hebben gevonden van dit is het leven, de weg en de waarheid, in oorsprong door Lao-Tze gevonden en later door Christus als een formule uitgedragen waarin men door middel van geloof dat het eigen wezen leven geeft daar is deze formule een afgesloten geheel waardoor men zelf het kruis van kosmische invloed op aarde en de leybanen die in contact met de aarde de gehele aarde omwikkelen, dan kan men leven zonder gevoed te hoeven worden door de oorzaken van dit kruis want dan is men zichzelf niet meer maar dan is men de ander, zoals ook Lao-Tze het leven voorhield: Wees nooit jezelf, wees de ander.

          Het kruis dus het leven ontwikkelt zich dan steeds in deze ander. Men leeft niet meer de regels van het leven maar men leeft de regels van de hemel door de normale gezien als de dood. Eeuwig wordt het basisprincipe van alle bestaan en denken en hiermee scheidt men zich af van het leven der mensen, dat gebaseerd is op van een begin naar een eind gaan maar men is het eind ontstegen en creeërt een eigen leven dat naar het begin gaat. Het lichaam zelf produceert de mogelijkheid om steeds het kruis te leven.

          De voeding van dit lichaam moeten de krachten hiertoe in zich hebben (tot kruisvorming). Dus niet meer de smaak is bepalend, maar de hoeveelheid opgeslagen spiritualiteit wordt bepalend. Zoals een graankorrel duizenden jaren levend blijft en groeikracht blijft houden mist men de schil niet breekt want dan is in 17 uur de spirituele voeding vervlogen.

          De hier geschapen mens in het vat met de deksel levend kan uit zijn spiritualiteit eeuwig voortleven als hij zijn beschermende aura heel laat. Hij kan van daaruit spreken tot de wereld en zegt de meest essentiële levensbegrippen met groot gemak omdat hij dagelijks door zijn bewustzijn voelt gaan en de mens buiten het vat ervaart ze als grote wijsheid omdat de kruisessenties wel door hem heen stromen maar niet zijn bewustzijn raken. Daartoe moet hij gaan leren en geloven. Zo wordt de wijsheid geboren in het voor de normale ongezond levenden. De normale mens is dan ook afhankelijk van de mens die zijn eigen kruis tot stand brengt. Daarom zei Christus ook: Ik draag de zonden der wereld. Het was voor hem de basis van geestvorming. Hij moest daartoe zelf geen zonden hebben. Dat heeft de mens die zichzelf kruisigt niet maar Christus gaf het ook nog in een formule weer van onbevlekte ontvangenis dus niet ontstaan zijnde uit de zonde.

2-3-99

          Praten met elkaar kan nooit zo diep gaan want de ander moet je begrijpen. Het is het leven in de wereld.  Maar daar komt het universele en absolute en die dingen eigenlijk niet aan de orde. Het is meer een omgangsvorm.

          Het praten uit het vat, uit de afgeslotenheid, dan verdwijnt de omgangsvorm steeds meer want dan wordt het meer een praten tegen zichzelf dat wordt meer een meditatie en trachten zover mogelijk in de universele gedachten te komen om daar dan een wereld te hebben.

          Het praten met elkaar moet ook verstandelijk zijn en het mediteren moet spiritueel zijn.

  Anton Heyboer, 1998-99

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME