|
HEXAGRAM 18 27-10-98
De meester zegt: De oorspronkelijke mens uit de oertijden was in de beginne zich
nog niet bewust van hulpmiddelen. Het eerste wat hij zich eigen maakte was
de speer om het wild te doden. Het vlees werd aan stokken om het hete vuur gezet
of in de hete as gelegd. Oorzaak (het doden) en gevolg (het eten) hadden nog
geen consequenties.
Bij het intreden van de eerste beschaving werden er potten gemaakt en schalen en
zat er tussen oorzaak en gevolg een tussenvorm. Deze tussenvorm heeft in het
verloop der mensheid enorme hoeveelheden aan mogelijkheden en daardoor aan
consequenties teweeggebracht. Het is zelfs zo dat de wereld een aaneenschakeling
van tussenvo rmen geworden is en aan consequenties. In de oertijd moesten de
potten of schalen als ze eenmaal gebruikt waren goed schoon gemaakt worden omdat
restanten bederf veroorzaakten, in ieder geval een basis vormden voor alle de
mens vijandige organismen. In de loop der evolutie zijn er tussenvormen ontstaan
die niet meer schoon te maken zijn en dus het bederf van de gehele aarde aan het
veroorzaken zijn.
Dit karakter is dus een karakter van indirekt oorzaak en gevolg. Het indirekte
is zich ook in de mens als geest gaan manifesteren waardoor ook in de mens
ziekten gingen ontstaan. De wereld is dus een slachtoffer van indirekte
intelligentie.
De Yi Jing is een boek, om oorzaak en gevolg weer tot zijn direktheid terug te
brengen en het verval van het indirekte uit te schakelen. Daardoor is de Yi Jing
een helder en verschonend boek dat tegen alle bederf in gaat.
Het is de Qi-kracht die ook in de gevechtsporten een benutten is van de
direktheid van oorzaak en gevolg en daaraan ontleent hij zijn bovenmenselijke
kracht, want het indirekte van het mens-zijn remt deze kracht ook alleen maar
af. Het is de opgave van de mens in alles als Qi te leven.
Mensen moeten zichzelf schoon houden van het indirekte denken want daarmee maken
ze ziekten. Indirekt denken is heel yin want het heeft een enorme
verspreidingskracht. Het direkte denken is yang, het heeft de Qi-kracht.
Het visuele wereldbeeld is ook totaal gaan bestaan uit de vormen die uit het
indirekte denken voortkomen. Daarom moet je ook eten wat om je heen groeit en
leeft. Dan kan je direkt eten. Komt het uit verre landen dan ben je indirekt aan
het eten en is er weer een vliegtuig ontstaan. Anton Heyboer, 1998-99 |
© LiSe Heyboer 1999-2008 HOME |