schaal met wormen 

HEXAGRAM 18

27-10-98

    De meester zegt: De oorspronkelijke mens uit de oertijden was in de beginne zich nog niet bewust van hulpmiddelen. Het eerste wat hij zich eigen maakte was

    de speer om het wild te doden. Het vlees werd aan stokken om het hete vuur gezet of in de hete as gelegd. Oorzaak (het doden) en gevolg (het eten) hadden nog geen consequenties.

    Bij het intreden van de eerste beschaving werden er potten gemaakt en schalen en zat er tussen oorzaak en gevolg een tussenvorm. Deze tussenvorm heeft in het verloop der mensheid enorme hoeveelheden aan mogelijkheden en daardoor aan consequenties teweeggebracht. Het is zelfs zo dat de wereld een aaneenschakeling van tussenvo rmen geworden is en aan consequenties. In de oertijd moesten de potten of schalen als ze eenmaal gebruikt waren goed schoon gemaakt worden omdat restanten bederf veroorzaakten, in ieder geval een basis vormden voor alle de mens vijandige organismen. In de loop der evolutie zijn er tussenvormen ontstaan die niet meer schoon te maken zijn en dus het bederf van de gehele aarde aan het veroorzaken zijn.

    Dit karakter is dus een karakter van indirekt oorzaak en gevolg. Het indirekte is zich ook in de mens als geest gaan manifesteren waardoor ook in de mens ziekten gingen ontstaan. De wereld is dus een slachtoffer van indirekte intelligentie.

    De Yi Jing is een boek, om oorzaak en gevolg weer tot zijn direktheid terug te brengen en het verval van het indirekte uit te schakelen. Daardoor is de Yi Jing een helder en verschonend boek dat tegen alle bederf in gaat.

    Het is de Qi-kracht die ook in de gevechtsporten een benutten is van de direktheid van oorzaak en gevolg en daaraan ontleent hij zijn bovenmenselijke kracht, want het indirekte van het mens-zijn remt deze kracht ook alleen maar af. Het is de opgave van de mens in alles als Qi te leven.

    Mensen moeten zichzelf schoon houden van het indirekte denken want daarmee maken ze ziekten. Indirekt denken is heel yin want het heeft een enorme verspreidingskracht. Het direkte denken is yang, het heeft de Qi-kracht.

    Het visuele wereldbeeld is ook totaal gaan bestaan uit de vormen die uit het indirekte denken voortkomen. Daarom moet je ook eten wat om je heen groeit en leeft. Dan kan je direkt eten. Komt het uit verre landen dan ben je indirekt aan het eten en is er weer een vliegtuig ontstaan.

Anton Heyboer, 1998-99

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME