|
HEXAGRAM 5 De meester zegt: Alle bezigheden van de geest die niet in contact staan
met de ziel zijn verloren leven. Ook het wachten moet leven. Daarom zijn boeren
en vissers altijd erg gelovig. Zij doen niet anders dan wachten, wat niet
betekent stil-zitten.
Een zonder gebed gezaaide akker heeft geen bescherming, want de boer
heeft geen contact met de cosmos. Zonder gebed wachten op een oogst is
profiteren. De boer verbindt zich met de hemel, dan ontvangt hij Qi om de groei
van het gewas bij te staan.
Daarom bidt men ook voor het eten. Niet gezegend eten is niet voedzaam.
Zonder gebed gaat de kracht van de devotie zich richten op de eetlust, want het
lichaam kan ongericht wachten niet begrijpen.
Het zaad moet gezegend worden om de Heilige Geest te ontvangen om daarmee
ontdaan te worden van zijn manlijkheid en de zaaier zichzelf ook bekruisigt om
ontdaan te worden van zijn manlijkheid en dan valt het in de aarde als een
onbevlekte ontvangenis en dan heeft het naast zijn materiele groei ook de groei
van de Qi-kracht en van de spirituele kracht die de kleine plant alreeds
weerbaar en sterk maakt tegenover materiele aanval van zijn vijanden in de vorm
van schimmels, insekten, droogte en
Sinds het industriele zaaien zijn deze normen weg en moet de kleine plant
mechanisch beschermd door insecticiden en besproeiing. Bij het zaaien heeft het
zaaisel God niet meegekregen en is daardoor een onvolledig groeisel wat er wel
net zo uitziet maar wat bij lange na niet de krachten in zich heeft die het
behoort te hebben om een volwaardig bestaan te hebben.
God is het ontdaan zijn van Yin en Yang. Wat er uit voortkomt is een
Tai-Ji-eenheid die groeit uit de krachten van het Wu-Ji.
De voeding die uit de aarde gehaald wordt, kan ook uit het Wu-Ji gehaald
worden, zoals veel vergevorderde spirituele geesten niet meer hoeven te eten.
Zoals ook bij overheersende meditatie in het leven het eten tot weinig wordt
waardoor men in een stoet van mensen ziet dat de armen God inniger dienen dan de
rijken. Gewoon voortkomend uit het voedsel. |
© LiSe Heyboer 1999-2008 HOME |