rijst of zand (klein) en zijde + beplant veld 

HEXAGRAM 9

Het kruisen van twee lijnen geeft altijd aan een bescherming tegen kwaad van mensen en van de wereld. Als je dit in een cirkel plaatst, dan geef je deze bescherming een afmeting. Die afmeting kan ook zijn een geestelijke wijsheid, en het kan ook zijn een religieuze wijsheid. Het geeft de bescherming in ieder geval een naam. Als men deze naam in nederigheid (of kleinheid) beleeft, ontstaat er ook de zijde die in het vuur hangt en niet verbrandt wat betekent dat alle lusten en harts- tochten plaats gemaakt hebben voor het afgebakende stuk geest, uit de totale geest verkozen door zijn benaming.

Het is zoals LaoTze zegt "de weg, de waarheid en het leven" en dit was geplaatst in de geest van een wijsgeer die kennis had van het heilige. Hij zei nog veel meer dingen en dat was zijn afbakening en de bescherming die zijn geest gaf aan de dolende geesten der mensen. De Christus sprak dezelfde woorden "ik ben de weg, de waarheid en het leven" in een geheel andere afbakening vanaf hetzelfde universele kruis van bescherming-willen- geven en een plaats in de mens willen vastleggen wat hij als levenscentrum zijn kern kon noemen.

De zijde die in het vuur hangt is ontleend aan hex. 1 0 lijn 2 en hex.54, lijn 2, waar twee strengen hangen en waar ze de kluizenaar uitbeelden. Ook als "hangt in het vuur en verbrandt niet". Dit hex. is dus een nadere omschrijving van de kluizenaar, n.l. het afgeperkte stuk geest wat hij tot universaliteit maakt en tot bevatting voor het vermogen van de mens.

Het kleine is de vereiste van de heilige dat hij door openstelling een mediamiek leven leidt. En dat zijn beperking van het universele kruis alleen nodig is om zijn universele begrip verstaanbaar te maken in het weten dat er op de wereld vele van deze zelfde kruisbeperkingen zijn die alle hetzelfde beogen. Dat houdt hem klein en blijft hem ontdoen van zijn ego.

De gewassen die binnen de afperking groeien geven aan dat het een stuk van het werkelijke leven is dat tot spiritualiteit verheven de rust in het hart van de mens brengt.

De zijde is het symbool van het eindeloze geduid. Het beginnen ergens aan zonder ooit te kunnen omvatten dat zulk een nietig, voor de wereld zonder enige schoonheid stukje leven, de zijderups, gedreven door een totaal irrationeel oerbegrip met een geduid wat verder geen enkel wezen opbrengt en waar ook de zijderups geen begrip in heeft alleen de regels volgt van de universaliteit. Zich afscheidt van de wereld en in deze totale afge- scheidenheid, in deze cocon, ontstaat in kleur en in vorm en in vermogen en in doelmatigheid de vlinder als het schoonst denkbare wezen, dat als taak heeft, de bloemen te bevruchten.

Het weten dat de wijsheid daar waar hij universeel is, altijd een kruis is, geeft de mens hetzelfde vermogen in zijn geest als de vlinder en zonder veel woorden bevrucht hij de bloem der mensheid. Het individu dat zo ver gekomen is dat hij weet dat alleen dit de zin van het leven is.

14-5-99

          De meester zegt: Het bovenste karakter geeft aan wat de mens als vermogen heeft. Hij kan in drie dimensies denken. Intuďtief voelt hij aan dat er een vierde dimensie is, en dat is het denken van de aarde zelf. Dat wat groeit en afsterft ook weer het voedsel is voor wat opnieuw groeit. Alleen door het algeheel begroeid zijn van de aarde is er leven op aarde. Anders zou door erosie de aarde als leefbaarheid verdwijnen.

          De mens heeft de derde dimensie als leefbaarheid in zich want die kan hem verheffen uit het gepolariseerde denken waardoor alles zou bestaan uit een ja of een nee. De derde dimensie is de hoop, het geloof, de verwachting.

          Het onderste karakter is het viervoudige. Het viervoudige denken is het vormgeven en vaststellen van waar hij eerst alleen intuďties toe had. De grote vraag van de mens is “is er leven na de dood”, dat is een zoeken in de derde dimensie. Het viervoudig denken stelt vast dat er leven na de dood is want de aarde bestaat helemaal van leven na de dood.

          De voerman van het kleine naar het universele is het bezig zijn met de geest zoals de zijderups in eindeloze herhaling hetzelfde doende  in dit geval ... Het is de baan van de ene hersenhelft naar de andere hersenhelft, dus van het gevoelsmatige naar het begrijpen, steeds verder ontwikkelen in een slingergang zoals ook de chakra’s zich in de Kundalini raken en dan steeds in volle openheid van geest tot het begrip komen van het viervoudige denken, zoals de hele I Ching zich afspeelt tussen grote yang en grote yin als begin en eindigt bij kleine yang en kleine yin. Dat is een teken dat men het viervoudig denken beheerst en voor de dood de oplossing heeft gevonden, waardoor het leven ontdaan wordt van de altijd aanwezige onderbewuste angst en overgaat in de blijdschap van ieder moment te beleven in zijn universele waarde en daardoor doortrokken te worden met het gevoel van onsterfelijkheid.

Anton Heyboer, 1998-99

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME