aarde (-altaar?) en bliksem

HEXAGRAM 2

  De meester zegt: Dat eerste dat is de geest gesloten in een vorm omdat alle mogelijkheden van de geest bewust zijn en dat daar niets mee te doen is dat dat een verspreiding is van de kern. En daarom is de kern ingesloten en vormt het de Qi-waarde van de mens. Dat is waar hij niet meer afhankelijk is of de Qi of levenskracht tot hem komt maar dat hij vanuit die kern zijn eigen levenskracht ontwikkelt en in staat is tot eigen (revalidatie of) herstel van waar openingen in zijn krachtbron zouden optreden. Het kan gesymboliseerd worden als het altaar dus als zijn verbintenis met het Goddelijke dat dezelfde waarde als levenskern heeft dat is het bereikte van het bestaan.

En de open vorm die ernaast staat is het creëeren van de omsluiting van de kern zoals de bliksem het openen van de omsluiting van de kern is want de ionisatie die door de bliksem ontstaat brengt o.a. het kiemen van het graan teweeg dat is waar de korrel die in wezen de eeuwigheid in zich had doordat het door de duizenden jaren heen zijn kiemkracht bewaarde, kan dus door de bliksem (door de ionisatie van de bliksem) kan geopend worden, tot groeikracht komen en tot eigen sterfelijkheid maar wel tot het voortbrengen van honderden andere nieuwe korrels zoals door eenzelfde mysterieuze reden de zalm de watervallen opspringt om naar de plaats terug te gaan waar hij eens zelf geboren werd en waar hij nu in paring zich verduizendvoudigt en het eigen lichaam ontbindt als voedsel voor zijn gebroed.

Deze eeuwigdurende cirkel is in het altaar aanwezig als zich steeds verjongende levenskracht.

Dat het dus waar de vorm nog open is, dat daar een heel leven geleefd moet worden om achter de regels van het universum te komen en dat in de gesloten vorm, in het altaar, deze zelfde regels ieder moment van de dag bereikbaar zijn, en daarom sluit de geest waar hij compleet is zich in.

Het is een altaar, voor het afsluiten van de geest moeten offers gebracht worden, vandaar het woord altaar. De offers zijn in het ontzeggen van geneugten of lusten en in het eten: alleen dat eten wat de spiritualiteit van de geest voedt en dat is in hoofdzaak volle korrels graan.

  Anton Heyboer, Sept.1998

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME